Giriş |  Kayıt
"Akıl yaşta değil baştadır. Doğru bir söz fakat aklı da başa yaş getirir."
CENAP ŞAHABETTİN
 
 
 

Yazar ismi :  Bayram Kaya (Yazarın ana sayfası için tıklayın)

Sen de Bayram Kaya isimli yazara destek olmak istiyorsan, yıldızlı oylama ile oylamaya katılabilir, 1 ile 10 arası puanlama yapabilirsin.


 
      Anlamak Gerek 21  
Ortaya konan yeni güç birliği içinde, kişisi akıl ile akıl edilemeyen; ön görülemeyen yeni yansımalar, aynı süredurumu onlarca karşı tepkiyle, onlarca parçalı durumun tepki koyuşu yapmıştı.

Parçalı kılınan kolektif süre durum; kişisi etkinlikle aynı tepkiyi verecekti. Kolektif tepkili etkinlik, kişisi tepkili aynı etkinlikle benzerdi ama miktarca eşit değildi. Kolektif birim süreli etkinlik aynı anda ve tüm kolektife göre birçok etkinlikti.

Kişi tepkili etkinlik sadece o kişiye göre bir tek etkinlikti. Parçalı kolektif etkinlik ile kişisi etkinlik ikisi de bir gün süren etkinlik olsalar da süre olukla da eşit değildiler. Tekil kişi tehditle karşılaşıp savunma durumunda olmadan gün oyu süren bir beslenme süreci olsun.

Kolektif etkinliğin de gün boyu süren bir etkinliği olsun. Tekil etkinlik içinde tekil kişi doyar. Oysa kolektif etkinlikte birçok kişi doyar. Ve aynı anda aynı gün boyu etkinlik içinde birçok kişinin güvenliği sağlanır. Geride kalanların bakımı, eğitimi yapılır.

Gün boyu süren kişisi etkinlikler boyunca kişi kendisini yavaşlatacak durumla yavruyu sırtına sarmadıkça, yaşlısını vs. geride bırakmadıkça birçok olan referans değerler içinde olacak sağlatmaları; kişisi zaman içinde kolay kolay aynı anda gerçekleşemez.

Eş birim süre içinde gerçekleşen tekil süre ile kolektif süreyi kıyaslayalım. Kolektif zaman birçok parçalı süre olması nedenle, mutlaka ve aynı anda birçok etkinlik içinde ve birçok referansların sağlatması olacaktır. Bu tür sağlatma ile kolektif alanın içi çok hızlıdır. Yani kolektif etkinlik aynı anda ertelenmeyen birçok temel referansı eksen alan bir gerçekleşmedir.

Oysa kişisi etkinlikler de bir tür referansa dayalı olmakla genellikle tek tek gerçekleşen etkinliktirler. Siz bu etkinliğin birini yaparken diğer etkinlikleri aynı anda yapamazsınız. İkinci olaraktan da tek kişili tepki etkinlik süresince gerçekleşen kolektif etkinlik sağlaması miktarca da eşit değildi.

Kolektif birim zaman içinde yapılan sağlatmalar, kişi sağlatmalı süre duruma göre sanki göz kapatıp göz açma kadar kısa süre olmuştur. Kişisi tutumun uzun süren çabasına göre kolektif iş birliği kişiye göz yumup göz açma kadar kısa olan süre durumdur. Senkronlu iş birliği olan kolektif birim zaman, süreç içine "kolektif bir artık boş zamanı" eklemiştir.

Bu kolektif birim zamanlı artık zaman, gelecekteki sürdürülebilir bir üretim koşullarını oluşmanın birinci ve tek ileri süreciydi. Sürdürülebilir bir üretim sürecinin birinci koşulu kolektif birim zamandı. Kolektif artık zamandı. Artık zaman içinde yapılacak olan boş zaman etkinliğine bağlı buluşla bağdaş olan, üreten ilişkiydi.

Üreten ilişki içinde temel referansa göre zorunlu olan ve biliş sel öngörülü oluşlara karşılık depo enerjili birikme dışında; gelir getirici, kâr olucu hiç bir birikme yoktu. Depo enerji olan birikim davranışsal, biliş sel senkronlu ve zorunlu birikmeler de kolektif tabanlı ve kolektif birikmeydi.

Depo enerji köleci sistem üzerinde şimdinin seçilmişlerine finansmandı. Teşvikti. Kâr payıydı! İhaleydi. Vergi indirimiydi vs.

Bu birikmeler bir kişinin diğer kişilere karşı ezme, ezilme yapacağı birikmeleri değildi. Aksine kolektif başlayan sürecin kolektif olarak devem etmesi; devamlılığı için birikmeydi. Sürdürülebilir bir iç üretimin ikinci adımı, üreten grupların, üreten gruplar arası üretim ilişkilerini takas etmeleriydi.

Yani sürdürülebilirlik kendi içinde yarın yenden ve yeniden üretimdi. Kendi dışında da üreten birçok grupların, birbirine göre olan birbirinin ihtiyacı içinde buğday ve dokuma gibi farklı iki ürünün farkı iki ve birçok kullanımlarına dek farklı tüketim değerini veren giriştirici yansımalarıydı.

Farklı kullanım ve farklı tüketim değeri olan ürünlerin karşılıklı takası da üretim hareketiydi. Böylece kolektif birim zamanlı olan kolektif artık zamanın üreten ilişkiye dönüşen yansıması; gruplar arasında da dolaşıma (tedavüle) çıkan yeni bir yansımaydı. Grup biriktirmiyor bir başka grup için değiştirilebilir emekleri üretiyordu.

Bu süreç şimdiki gibi acımasız, vahşi ve barbar bir arz talep soygunu olan kâr ya da kazanç güdüsünü süreçliyen hile ve tuzaklar da değildi. Arz ve talep gibi hileler için üretim yapılmıyordu. Karşı tarafı tüketime zorlayan kâr, kazanç sömürülü güdü hiç yoktu. Zorunlu tüketim olan emeğe karşı zorunlu tüketim olan emekler vardı.

Bu tür takas içinde artan, biriken, kâr olan, kazanç getirmekle tasarruf olan ölü emekler hiç yoktu. Otuz kişilik üreten bir totem grup 5 ton arpa üretip; bu beş ton arpayla bir yıl yaşamını sürdürüyorsa, bu grup durup dururken10 ton arpa üretip biriktirmez.

Bunu iki nedenle yapar. Fazla ürün çürümekle, haşere istilası olmakla üreten grubun tüketimi olmayacağı için kullanım ve tüketime girmeyen fazladan bir boş boşuna enerji harcanması olacağından grup fazla ürün üretmez.
 
 

Bu yazının tüm hakları ve sorumluluğu Bayram Kaya üzerindedir.
Bu yazının ilgili yazara ait olmadığını, yazının içeriğinde şahsınıza veya toplumun genel ahlak değerlerine bir hakaret olduğunu, içeriğinde açıkça yazılmış müstehcen ifadeler veya edebi yazılarda olmaması gereken ağır küfürler bulunduğunu düşünüyorsanız, ilgili yazıyı ve yazarı site yönetimine bildirebilirsiniz.
Yazıların içeriğinden www.edebiyatdunyasi.com ve Ada İnternet Yayıncılığı ve Reklamcılık Şti. yetkilileri sorumlu tutulamaz.
 
Tüm yazıları

1234SonrakiSon

 
1 .  İbrahim Değerli
2 .  Mehmet Akb
3 .  Serhat ÖZER
4 .  Abdulvahap UNCU
5 .  Ali Demiral


 
1 .  DeryaDerviş
2 .  İbrahim Değerli
3 .  Gülüm Çamlısoy
4 .  Berat Uyanık
5 .  Elnur Əliyev


 
1 .  Ahmet Duman
2 .  Tunahan çelik
3 .  erhan
4 .  Canay Gümüşlü Safi
5 .  Ömer Faruk Hüsmüllü

 

     


Basında sitemiz | Bize ulaşın | Reklam

Sözleşmeler Gizlilik ve Kullanım Sözleşmesi | Tüketici Hakları, Üyelik, Güvenlik ve Teminatlar

Tüm hakları saklıdır 2017 © Edebiyat Dünyası

Edebiyatdunyasi.com'a eklenen yazılar ve görseller 5846 Sayılı FiKiR VE SANAT ESERLERi KANUNU'na göre korunmaktadır. Sitenin özgün içeriği 5187 Sayılı Basın Kanunu'na göre kaynak belirtilmeden başka yayın organlarında kullanılamaz. Kaynak belirtmek ve ilgili sayfaya link vermek koşuluyla sitenin tüm özgün içeriği başka yayın organlarında özgürce kullanılabilir.